BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, February 2, 2012

Tak seindah rupa


JEMAAH LEBIH AFDAL

Angin petang berarak pulang. Gumpalan awan menyembunyikan diri. Ufuk merah mula kelihatan. Indahnya ciptaan-Nya.
Beberapa ketika,
Allahu Akbar Allahu Akbar...
Azan bergema menunjukkan masuknya waktu solat magrib. Seperti biasa, bersiap-siap untuk solat magrib secara berjemaah. Berimamkan abah. Kadangkala, adik yang mengimamkan aku. Bak kata Ustaz Azhar Idrus, nak 1x atau 27x; nak RM1000 atau RM27 000? Bukankah lebih BAIK berjemaah berbanding solat bersendirian?
Usai membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan solat Isya’, aku menuruni tangga untuk panaskan lauk tengahari yang masih elok untuk makan malam. Tok mama (tok sebelah Allahyarhamah mama) ada di rumah sekali.
Lama tidak bertemu, rindu pun bertamu.

TAK SEINDAH RUPA

Sambil masing-masing berehat di ruang tamu, memberi ruang kepada perut mencernakan apa yang ada. Bukan menCURI dengar, hanya TERdengar dialog-dialog orang tua bersembang. Aku hanya menCERNA  subjek dan predikat yang penting-penting di dalam lautan minda lalu meMUNTAHkan dalam bentuk tulisan pula. (berfikir, menganalisa dan bertindak)
Itu yang dirunsing Si Abah, Majlis Walimatul Urus  yang makin hampiri menggusarkan hati. Dalam konteks ini, bermaksud ALIRAN MASUK KELUAR berpuluh-puluh dan mungkin beratus-ratus  keping Ringgit Malaysia yang akan DIPEROLEH DILABURKAN untuk keperluan tersebut. Keperluan apa? MAJLIS PERKAHWINAN!
Majlis perkahwinan, ada kalanya Tak Seindah Rupa. Memakan belanja yang agak besar. Walau siapa-siapa yang mengalami masalah kewangan, tentu fahami perasaan  tekanan hebat yang menyesakkan. Al-maklumlah, sebelah pengantin lelaki, tentu dapat gambarkan lingkungan kos dan perbelanjaan. Mas kahwin! Hantaran! Pelamin! Catering (tak seperti kampung- semangat muhibbah gotong-royong untuk majlis kenduri dan sebagainya) dan macam-macam lagi keperluan lain. Oh, benar. Tak seindah rupa.
Kesian Abah. Kenduri makin dekat. Adik yang tunggu result SPM, pada waktu yang sama. Aku lagi. Andai dapat ku beri segala yang termampu & terbaik untukmu suatu hati nanti. aku bantu. Insya-Allah.

RUMUSAN

Aku belajar berjimat HANYA untuk keperluan. Dengan cara itu, aku dapat kurangkan beban 
belanja abah. Kalau suatu hari nanti, aku sudah bekerjaya. Tak banyak sekali pun, aku harap aku dapat hulur untuk meringankan beban itu. Aku tahu. Aku tahu. Aku tahu. Leteran untuk perkara biarpun kecil itu aku anggap sebahagian cara abah meluahkan rasa. Tertekan. Ya, perkataan yang sangat tepat. Aku faham. Aku faham. Aku faham.
Walaupun, kadangkala terkecil hati. aku pujuk sendiri jua.
Tak apa, abah. Hidup kita ibarat pusingan roda. Kadangkala, rendah di bawah. Kadangkala, tinggi di atas. DIA lebih mengetahui. Siapa tahu, perancangan DIA Maha Hebat.

USTAZ DON

Al Fadhil, Ustaz Don Daniyal ke udara di TV Alhijrah 114 mencuri perhatian kelima-lima deria utamaku. Penyampaiannya yang bernas dan bersahaja benar-benar sampai ke dasar hati yang luhur. Tajuk ‘Cinta Rasul’ sempena Maulidur Rasul yang tidak lama lagi begitu menyentuh jiwa. Bayangkan Al Fadhil, Ustaz menyampaikan dengan begitu meruntun jiwa hinggakan takungan jernih beliau bergenang di tubir mata. Allahu Akbar. Jiwa begitu halus dan tulus. Aku sendiri tidak lagi sampai ke tahap itu. Subhanallah. Allahu Rabbi.

AKHIR KALAM

Buat kekandaku tercinta yang bakal mendirikan masjid, semoga dapat membina sebuah keluarga yang ‘sakinah’, ‘mawaddah’ dan ‘rahmah’. Dengan izin-Nya, insya-Allah. Amin. Adinda sentiasa menitipkan doa kebahagian buat kita sekeluarga. Amin. Amin Ya Rabbal Alami.

TARIKH SEBENAR: 1/2/12
LOKASI: TAMAN SEJATI INDAH, SUNGAI PETANI.


0 comments: