BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, February 21, 2012

Melihat Kenangan Semalam



Berdebar-debar rasanya menanti detik demi detik, meniti awan jauh dari tanah air. Semoga restu keluarga memayungiku bersama. Usai makan tengahari di KAB bersama Geng Redaksi, aku bersiap-siap untuk berkumpul di Masjid UKM sebelum berangkat ke LCCT. Destinasi à Bandung, Indonesia. Bersama kosmate seramai 20 orang dan seorang lecturer dalam menakhoda memori dan kenangan. Moga yang indah-indah belaka.

Sesingkat masa yang ada dimanfaatkan untuk berlatih koir untuk dipersembahkan kepada pelajar2 Universitas Padjajaran, Bandung sebagai tanda jalinan ukhwah khususnya antara Indonesia dan Malaysia. Apabila jarum jam merentas 12 tengah malam, kami bertolak ke LCCT dengan menaiki bus Kiffah UKM. Lebih kurang 45 minit kemudian, kami tiba ke transit yang dimaksudkan sebelum flight jam 6.30 pagi. Awal sekali. Lebih baik beringat-ingat daripada terlepas flight.

Hari pertama

Getar bukan kepalang tatkala diri di awangan. Terasa diri begitu kerdil sekali tatkala melihat ciptaan Allah. Istighfarku dalam hati. 2 jam lamanya. Tidak lagi di Malaysia. Kini mendarat di bumi Bandung, Jawa Barat, Indonesia. Dijemput oleh Pak Supir dan Pak Agus ke rumah tumpangan kami di Wisma Diklat Bina Marga selepas menikmati makan tengah hari di restoran berhampiran. Ayam Penyet dan air coklat. Sedap. Tiada aktiviti selain berehat setelah berpenat lelah dalam perjalanan. Malamnya, jalan2 cari makan. Mee Segera ala Indonesia.

Hari kedua

Hari yang penting dalam 5 hari di Bandung.  7 pagi di perkarangan rumah tumpangan. Destinasi seterusnya ialah UNPAD atau Universitas Padjajaran. Seorang moderator dan 2 ahli panel Indonesia serta 2 wakil panel pihak kami iaitu Faiz dan Izura dengan tajuk yang berkaitan menjalineratkan antar budaya Indonesia-Malaysia. Begitu bersemangat melihat panel dan persembahan dari pelajar UNPAD. Kami turut tidak ketinggalan mempersembahkan koir ala gabungan beberapa lagu popular dan patriotik Malaysia. Lega akhirnya apabila semuanya berjalan dengan lancar. Selesai berforum, kami dibawa oleh 2 orang pelajar sana (moderator dan salah seorang panel) untuk melawat sekitar UNPAD dan melihat sendiri suasana kampus. Agak teruja, sebenarnya. Petangnya, berjalan-jalan sekitar Bandung  sahaja. Makan malamnya, aku bersama beberapa yang lain berjalan-jalan mencari makan di KFC ala Indonesia yang letaknya berhampiran rumah tumpangan kami.

Hari ketiga

Hari berjalan-jalan sesudah selesai program penting kelmarin. Seronok. Kami singgah ke Hot Sring selepas bersiar-siar ke Tangkuban Parahu sambil membeli cenderamata sebagai tanda ingatan. Nana tak jemu-jemu menjalankan tanggungjawab selaku JuruFoto rasmi Lawatan Semarak Kasih Serumpun Budi ini. Berfoto sana sini untuk merakam segala kenangan dan memori indah di sini. Indah.
Tiba-tiba..
Ada Meetin
g ad hoc
Kenapa?
Maaf, dirahsiakan.
Post-mortem dirahsiakan. Hehehe.

Hari Keempat

Semestinya hari yang ditunggu-tunggu. Aku bakal menghabiskan sejuta rupiah di Pasar Baru. Sehari suntuk kami di sana. Membeli-belah. Mulanya, bergerak dalam kumpulan, terpisah dan terjumpa semula. Kemudian, terpisah lagi. Dan terjumpa semula. Biasa la, 7 tingkat. Ghairah melihat barangan yang dijual. Harga berpatutan. Sedang asyik aku dan Syahid menunggu Nana membeli kain telekung, disapa oleh 2 orang jejaka. Rupanya pelajar UKM, travel berdua. Sekolej dengan Syahid lagi. Kecilnya dunia. Masakan di Bandung bisa bertemu teman sekolej. Wah, berdikari sangat. Usai makan, pulang ke rumah tumpangan untuk solat jama’ dan qasar sebelum sambung berjalan-jalan ke Outlet yang berhampiran.
Malamnya meeting ad hoc lagi.
Kenapa?
Maaf, dirahsiakan.
Post-mortem dirahsiakan. Hehehe.

Hari kelima, seawal jam 4.30 pagi, aku menguatkan diri untuk bersiap-siap berangkat ke airport. Waktu untuk berlepas seperti yang tertera ialah 8.30 pagi. Malaysia menantiku. (hahaha)
Akhirnya, kembali ke pangkuan tanah airku.
Selamat Tinggal UNPAD, Selamat Jalan Bandung.
 Jumpa lagi, Indonesia.
Ada rezeki, aku ke sana lagi. Insya-Allah.




KENANGAN

Semestinya Bandung dan UNPAD menjadi kenangan paling bermakna dan berharga bersama teman. Pahit manis yang dirasai dalam menjayakan program terus segar di ingatan.
Tanggal 12 hingga 16 Februari 2012 tersemat utuh di tugu ingatan.

Kawan.
Teman.
Persahabatan.
Ukhwah yang terjalin antara kita semua.
Segalanya di ingatan.
Memori.

Yang Benar,

Pena Kiri


0 comments: