BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, February 24, 2012

Bersama Nafas Baru


Akhirnya, dapat juga siapkan task Redaksi Majalah universiti mengenai Klinik Bantuan Guaman UKM dan Artikel Khas tentang UKM. Terasa kepuasannya walaupun masih belum menyentuh perkembangan Latihan Ilmiah pada semester akhir yang telah bermula. Minggu pertama semester, membiasakan diri dengan keadaan sekeliling. Pensyarah dan pelajar masih sibuk menyusun jadual kuliah dan tutorial.

Kuliah dan tutorial
Wah, seronok bukan kepalang. Kuliah Dr. Karim diawalkan ke hari Khamis. Dalam kata lain, aku hanya mempunyai kuliah dan kelas tutorial pada hari SELASA dan KHAMIS. Aku faham, Dr. Karim ada masalah kesihatan. Mudah-mudahan pensyarah-pensyarahku dikurniakan kesihatan yang baik, insya-Allah. Aku berdoa dalam diam.

Berikut adalah jadual kuliah dan kelas tutorial Pena Kiri.

SELASA
8-10     FALSAFAH BAHASA (KULIAH)
10-12   PRAGMATIK BAHASA MELAYU (KULIAH)
12-2     Bertugas di PPPBKKM
5-6       FALSAFAH BAHASA (TUTORIAL)

KHAMIS
8-10     LEKSIKOGRAFI BAHASA MELAYU (KULIAH)
10-11   LEKSIKOGRAFI BAHASA MELAYU (TUTORIAL)
12-1     PRAGMATIK BAHASA MELAYU (TUTORIAL)

Terpedaya
Sedang asyik menikmati makanan di Pusanika, UKM, aku dihampiri oleh ‘abang kacak’ untuk promosi YES 4G UKM. Seperti dapat menghidu minat aku, dia bagai ditarik magnet untuk menghampiri aku dan kawan-kawan. Penerangan demi penerangan diterangkan. Satu persatu. Aku khusyu’ mendengar. Alangkah beruntungnya dia dapat menarik aku sebagai pelanggannya pada hari ini. Aku terpedaya. Aku berjaya mendapatkan broadband dan YES 4G UKM setelah not RM99 berganti tangan. Menarik promosinya. Setiap bulan, dapat top up RM10 percuma  sehingga tamat 6 bulan bergrduasi.  Noktah.

Aku tidak terus pulang, tapi mengambil keputusan untuk menunggu di fakulti hingga selesai solat Jumaat. Bukan apa, aku ada meeting untuk tetapkan jadual bertugas di perpustakaan pusat. Dalam masa yang sama, menunggu senior untuk memberi ole-ole dari Bandung, hari itu. Kemudian, ole-ole tersebut berganti tangan. Ida dan Ekin pun pulang, sementara aku ke surau fakulti sebelum ke Aras 6 untuk meeting.

Perjumpaan Penting
Sekian lama tinggalkan meeting, kini kembali dengan nafas baharu. Wow! Teruja rasanya. Seperti biasa, perjumpaan pertama semestinya bersama AJK Perpustakaan. Penting untuk menyusun jadual bertugas untuk disesuaikan dengan kuliah dan kelas tutorial. Akhirnya, berjaya aku memilih untuk bertugas pada hari Selasa (12 tengah hari - 2 petang) setiap minggu.

Pada mulanya, pertemuan yang dijanjikan pada jam 3 petang tapi bertangguh sehingga jam 4 petang membuatkan aku agak kebosanan menunggu. Pensyaraha ada hal yang tidak dapat dielakkan. Rancangan untuk jogging di stadium terpaksa dilupakan. Alamak. Yang penting, aku harus bersiap siaga untuk keesokannya paginya. Aku harus menaiki Bus Kiffah Zon 6K/6Z seawall 7 pagi untuk tiba di KTM. Berjanji untuk bekerja sambilan selama 2 hari di KLCC. Ada ekspo besar-besaran. Bersama Mumdreams. Sekali lagi berkhidmat. Sekali lagi dan sekali lagi.

Pena Kiri

0 comments: