BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, March 5, 2012

menghela nafas pada angka 23

Semoga dikurniakan iman yang sempurna,

akhlak yang terpuji, 

pekerti yang mulia,

umur yang bermanafaat,

rezeki yang halal,

ilmu yang berguna,

jodoh yang membahagiakan,

hidup yang dirahmati di dunia dan akhirat.



sempat lagi bergambar sebelum berangkat ke Metro Point Kajang 


23 TAHUN TERDAHULU

2 Mac 2012 menggenapkan usiaku 23 tahun. Menoleh 23 tahun ke belakang membuatkan aku begitu mensyukuri nikmat usiaku, Allahu Rabbi. Di saat ini, rindu begitu mencengkam kalbu hinggakan terasa sesak nafas yang teramat. Semestinya aku merindui insan yang begitu penting bagai permata dalam hidupku. Kesakitan melahirkan untuk hanya satu nyawa, hanya Allah sahaja yang tahu. Jasa dan pengorbanan yang tak mungkin dapat ku balas biar selautan emas permata.


sedang memotong kek yang comel..


dalam meniti usia yang semakin meningkat..


masing-masing khusyu' menikmati hidangan di depan mata..
PERSOALAN DAN RENUNGAN UNTUK DITELADANI BERSAMA

Menjadi persoalan tentang meraikan hari kelahiran dengan memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu “selamat hari jadi”?
               
Perkara ini datang bukan dari budaya Islam tetapi lahir daripada budaya barat.

Hadis Nabi Muhammad SAW yang membawa maksud :

Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia bukan dari golongan ku.

Jelas di sini bahawa merayakan hari kelahiran dengan meniupkan lilin itu bukan dari Agama Islam, malah ia dipraktikkan oleh masyarakat Kristian setiap kali mereka menyambut hari kelahiran mereka. Barang siapa yang menyambutnya dengan cara memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu hari lahir adalah haram sebab bukanlah cara dan budaya Islam mengamalkannya begitu. 

Cara Islam menyambut hari kelahiran adalah dengan melaksanakan kenduri kesyukuran, membaca doa dan menjemput semua kaum kerabat dan sahabat-sahabat yang berdekatan dengan tujuan untuk bersilaturahim antara satu sama lain. Mudah-mudahan lebih mendapat keberkatan dan rahmat Ilahi.

KEJUTAN
Walau bagaimanapun, aku sangat-sangat berterima kasih buat sahabat dan roommate tersayang, Iyda Zynnirah, Hasmiena, Ekin, Yus, Kak Mira dan Hawa yang sanggup bersama-sama di hari yang penuh makna buat aku. Sekali lagi terima kasih untuk Kek Comel itu. Sedap. Terharu benar rasanya bersama kalian untuk kali terakhir di UKM. Seperti biasa, adik tersayang menjadi insan pertama yang mengucapkan hari lahir sekali gus mendoakan untuk aku sempena ulangtahun kelahiran. Dia tidak pernah lupa tarikh aku dilahirkan membuatkan aku berasa sebak dan dihargai. Terima kasih, adik. Terima kasih untuk semua yang mendoakan kebaikan untuk pacal yang hina ini. Mudah-mudahan Allah sahaja yang membalas jasa dan budi kalian. Insya-Allah :)

Yang Menghargai,

Pena Kiri

0 comments: