BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, March 28, 2012

MEMBUJUR LALU, MELINTANG PATAH


Bekalan ‘kepenatan’ dari Langkawi masih lagi terasa tetapi sudah mula mengemas barang-barang untuk berangkat ke selatan tanah air. Sambil-sambil bekerja sambilan, dapat juga aku melihat tempat orang. Jauh perjalanan, luas pandangan. Kutip ilmu dan timba pengalaman untuk dijadikan pedoman hidup di masa hadapan. Dalam menghampiri detik-detik akhir di kampus, aku sedaya upaya mengumpul kenangan sebanyak mungkin untuk dirakam dalam kamus mental. Memori yang tercipta inilah yang menjadi bekalan ingatan untuk diceritakan kepada anak cucu setelah meninggalkan kampus UKM dan rakan-rakan. 

Langkah bermula

Khamis itu, begitu sukar mengangkat mata dan tubuh. Demam sudah kebah, tetapi kepala masih lagi berpinar. Anak tekak masih sakit. Hidung pula berair lagi. Terpaksa ‘tuang’ kelas Dr. Karim. Berangkat ke Johor seperti perancangan walaupun kondisi masih lemah. Ku gagahi jua lantaran janji termeterai dan tiket juga sudah dibeli. Dari kolej, aku bertolak ke KTM Bandar Tasik Selatan untuk ke TBS, transit sebelum bertolak ke Johor. Perjalanan 4 jam terasa 4 hari. Keadaan diri yang masih lemah membuatkan perjalanan terasa hambar. Tibanya di sana bersama 2 orang teman lagi, kami menunggu Abang Faizal, suami Kak Lynn menjemput kami di stesyen Larkin. Usai menjemput Kak Lynn dan staf yang lain di Danga City Mall, semestinya lokasi yang menjadi pilihan ialah Danga Bay. Alang-alang sampai, teringin juga lihat seberang sana. Wah, Singapura di seberang sana. tiba juga aku di negeri paling selatan memandangkan aku bermastautin di utara Semenanjung. Merangkap juga negeri paling akhir yang aku pernah kunjungi di semenanjung Malaysia. 3 hari yang dilalui, pengalaman yang dikutip tak mungkin kulupa. Memori begitu indah terpahat di sanubari. Apa yang paling penting, aku banyak belajar tentang pengalaman hidup yang mustahil dikutip dalam kuliah dan kelas. Tentang persaudaraan. Tentang nilai persahabatan. Tentang realiti dan realiti dan masih lagi realiti sebuah kehidupan.

0 comments: