BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, February 9, 2012

makna sebuah kesabaran


Terasa begitu serabut malam ni. Perancangan asal beralih arah. Sepatutnya, boleh siapkan sebahagian task Redaksi Majalah. Dugaan datang tanpa diundang. Masalah menerpa tanpa dipelawa. Apa yang harus aku pelajari di saat ini ialah kesabaran. Sabar itu separuh daripada iman. Paras yang tipis harus dipertingkat. Aduh. Ujian sebesar zarah pun, sukar ku kawal. Apatah lagi, cabaran besar dunia? Meninggalkan tanda tanya di situ.
Di saat aku mengejar masa untuk menyiapkan tugasan sebelum terbang ke Bandung, komputer riba buat perangai. Virus di sana sini. Entah apa sakitnya; yang penting Ringgit Malaysia yang seharusnya dijimatkan bakal disia-siakan demi ‘beliau’. Sakit hati!
Ditambah pula, ekonomi dan kewangan diri yang tidak stabil begitu merosakkan saraf di kepala. Sakit! Sakit! Sakit! Andai kata dapat ‘tarik diri’ daripada terlibat untuk program itu. Andai kata masa dapat diputarkan. Argh. Semuanya mustahil. Sekali melangkah, sukar menoleh. Ya, wang dapat menghuru-harakan keadaan hidup seseorang jika tidak ditangani dengan bijak.
Sehingga saat ini, skrin masih mahu memberi kerjasama tetapi seperti ‘main tarik tali’. Kejap baik, kejap tidak. Penat melayan ‘Tuan Laptop’. Hanya mampu menunggu esok. Harap esok masih ada. Terkehel-kehel mencari jalan untuk ‘Tuan Laptop’ yang budiman. Masih baik nasibku. Ada yang akan membantu format laptopku, esok. Terima kasih daun keladi.
Tidur dengan hati yang menekan-nekan. Begitu menyesakkan. Tersekat di kerongkong. Sabarlah wahai sang hati. Pelajarilah apa ertinya sebuah kesabaran. Manis sebenarnya. Namun, aku masih belum merasainya lagi. Teringin. 

0 comments: