BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, March 28, 2012

MEMBUJUR LALU, MELINTANG PATAH


Bekalan ‘kepenatan’ dari Langkawi masih lagi terasa tetapi sudah mula mengemas barang-barang untuk berangkat ke selatan tanah air. Sambil-sambil bekerja sambilan, dapat juga aku melihat tempat orang. Jauh perjalanan, luas pandangan. Kutip ilmu dan timba pengalaman untuk dijadikan pedoman hidup di masa hadapan. Dalam menghampiri detik-detik akhir di kampus, aku sedaya upaya mengumpul kenangan sebanyak mungkin untuk dirakam dalam kamus mental. Memori yang tercipta inilah yang menjadi bekalan ingatan untuk diceritakan kepada anak cucu setelah meninggalkan kampus UKM dan rakan-rakan. 

Langkah bermula

Khamis itu, begitu sukar mengangkat mata dan tubuh. Demam sudah kebah, tetapi kepala masih lagi berpinar. Anak tekak masih sakit. Hidung pula berair lagi. Terpaksa ‘tuang’ kelas Dr. Karim. Berangkat ke Johor seperti perancangan walaupun kondisi masih lemah. Ku gagahi jua lantaran janji termeterai dan tiket juga sudah dibeli. Dari kolej, aku bertolak ke KTM Bandar Tasik Selatan untuk ke TBS, transit sebelum bertolak ke Johor. Perjalanan 4 jam terasa 4 hari. Keadaan diri yang masih lemah membuatkan perjalanan terasa hambar. Tibanya di sana bersama 2 orang teman lagi, kami menunggu Abang Faizal, suami Kak Lynn menjemput kami di stesyen Larkin. Usai menjemput Kak Lynn dan staf yang lain di Danga City Mall, semestinya lokasi yang menjadi pilihan ialah Danga Bay. Alang-alang sampai, teringin juga lihat seberang sana. Wah, Singapura di seberang sana. tiba juga aku di negeri paling selatan memandangkan aku bermastautin di utara Semenanjung. Merangkap juga negeri paling akhir yang aku pernah kunjungi di semenanjung Malaysia. 3 hari yang dilalui, pengalaman yang dikutip tak mungkin kulupa. Memori begitu indah terpahat di sanubari. Apa yang paling penting, aku banyak belajar tentang pengalaman hidup yang mustahil dikutip dalam kuliah dan kelas. Tentang persaudaraan. Tentang nilai persahabatan. Tentang realiti dan realiti dan masih lagi realiti sebuah kehidupan.

Monday, March 12, 2012

susah2 dahulu..


Part-timer Mumdreams
Saat teman-teman lain beristirahat di hujung minggu, aku nekad korbankan masaku untuk mencari secebis ringgit demi menampung hidup di kampus. Ya, amat memenatkan. Ada assignment yang harus diselesaikan. Latihan Ilmiah yang perlu ditumpukan. Tubuh badan mendambakan stamina dan rehat yang wajar. Walau apa sekalipun, aku lakukan dengan nekad dan daya usaha. Usai kelas pada Khamis lepas, aku, Hisham dan Nana terus ke KTM untuk ke Midvalley, menyusun barang-barang untuk ekspo esoknya. Kepala memusing dek kepenatan mengejar masa dan berkorban tenaga. 3 hari berikutnya, aku memusing 180 darjah rutin harianku di kampus. Dari seorang pelajar yang setia dengan kuliah dan assignment, aku menjadi seorang penjual barangan bayi dan ibu hamil. Dari mewarnai saat bersama pensyarah dan teman, aku coretkan waktu bersama booth, pakaian-pakaian bayi dan ibu hamil serta rakan sekerja. Pengalaman yang ditimba mengajar aku sebuah kehidupan. Kehidupan yang berbeda. Latar belakang berbeda. Cara hidup yang berbeda. Segalanya dikisar untuk aku mempedomankan hidup. Sungguh aku bersyukur. Dengan itu, aku kenal MAKNA SEBUAH KEHIDUPAN. Kata orang, berakit-rakit ke hulu, berenang-renang k tepian, bersakitlah dahulu, bersenanglah kemudian. Mudah-mudahan. Bukankah pencetus kepada kejayaan ialah usaha dan doa.

Mengubah nasib keluarga

Aku kenal erti sebuah kesusahan. Aku faham makna sebuah keperitan. Dek desakan hidup, insan bernama manusia sanggup melakukan apa sahaja. Aku nekad untuk mengubah nasib keluarga. Aku simpati dengan abah. Pengorbanan terhadap keluarga begitu besar. Tak terbalas jasanya. Selepas pemergiaan mama, aku cuba kuatkan diri demi adik dan aku. Aku tahu, segala susah payah yang ditanggung, abah cuba telan sendirian walau sukar sekalipun. Abah tidak ingin anak-anaknya tahu bebanan yang ditanggung. Namun, aku sudah cukup dewasa untuk mengerti semua itu. Dugaan hidup, abah. Semoga sentiasa tabah. Aku ingin membantunya saat ini, apakan daya. Hanya kalungan doa yang mampu aku titipkan. Aku sayang keluarga aku. Saat aku meluahkan ini, seakan bah di tubir mataku. Enggan berhenti. Ya Allah, berilah aku sumber kekuatan-Mu. Aku percaya, di saat aku keseorangan, aku hanya ada Kamu, Allahu Rabbi. Meniti hari demi hari, aku hadapi dengan tabah. Walau kekadang aku tergelincir, aku tetap gagahi untuk bangun. Demi Allah yang menciptakan, saat ini aku sangat rindukan semua yang ada dalam keluargaku. Abah yang dikasihi. Mama yang telah pergi. Adik tersayang yang sentiasa menyokongku di saat susah dan senang. Abangku yang disayangi. Tok mama yang dirindui. Semuanya. Semoga di hadapan kelak, ada sinar yang tersembunyi untuk hidup dan masa depanku,Insya-Allah. Aku percaya.

Thursday, March 8, 2012

kisah hari ini


Hari ini dalam sejarah dan kenangan.
Tangisan di hati tetap beku di situ, entah dari mana sedihnya. R. Ya! Hari ini. Terharu, mungkin.
Ya, tiada kuliah, tiada tutorial. Tapi, seawal jam 9 pagi, aku sudah terpacak di BIMB Bangi. Ada urusan penting di sana. Untung nasib ada kawan untuk tumpangkan kereta.
Ingatkan panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Urusan tak selesai-selesai. Esok kena ‘ziarah’ BIMB lagi.
Selesai separuh urusan di sana, bergegas pula ke PTSL untuk mencari bahan demi tugasan.
Selesai mencari bahan, tiba-tiba telefon tanpa wayarku berbunyi.
Alahai.
Lama ku tunggu-tunggu, tiba juga akhirnya untuk mengambilku. Destinasi seterusnya, Pavilion. Teman abang dan bakal kakak ipar bershopping. Aku buat keputusan untuk window-shopping sahaja. Ringgit Malaysia dalam tas tangan dan akaun simpanan cukup-cukup sahaja untuk berbelanja ala kadar, semester akhir ini. Menyedihkan. Terpaksa buat part-time untuk duit poket sendiri. Itu pun kena jimat-cermat. Ingatkan hanya temankan. Rupanya… “(maaf dirahsiakan). Tak pasti apakah ia tapi hanya dengar separuh. Kemudian, solat magrib. Tak sempat habiskan temujanji tapi bersambung esok. Hujan. Lebat sangat. Stuck in the rain. Tak boleh gerak mana. Terpaksa tunggu. Tapi, tunggu dan tunggu tak selesaikan masalah. Abang buat keputusan untuk menghantar aku dengan berjalan kaki meredah hujan ke train di KLCC dr Pavilion walaupun dah banjir kilat, meredah air yang semakin naik.
Pengorbanan.
Terima kasih, abang.
Tiba di KTM UKM, pun begitu. Stuck lagi dari KTM ke bus stop.
Alahai.
Sekali lagi bermandikan hujan meredah air.
Berlari-lari.
Menggigil kesejukan.
Terus mandi apabila tiba di kolej.
Kemudian..
Mula-mula, riuh suara aku menceritakan pengalaman hari ini kepada teman sebilik. Tiada respon. Jadi, aku pun mengambil keputusan untuk mendiamkan diri. Sakit gigi,agaknya seperti selalu.

Lagipun, penat tak terkata.


Maaf, ketidaktenteraman jiwa hari ini mempengaruhi kualiti bahasa aku.

Monday, March 5, 2012

menghela nafas pada angka 23

Semoga dikurniakan iman yang sempurna,

akhlak yang terpuji, 

pekerti yang mulia,

umur yang bermanafaat,

rezeki yang halal,

ilmu yang berguna,

jodoh yang membahagiakan,

hidup yang dirahmati di dunia dan akhirat.



sempat lagi bergambar sebelum berangkat ke Metro Point Kajang 


23 TAHUN TERDAHULU

2 Mac 2012 menggenapkan usiaku 23 tahun. Menoleh 23 tahun ke belakang membuatkan aku begitu mensyukuri nikmat usiaku, Allahu Rabbi. Di saat ini, rindu begitu mencengkam kalbu hinggakan terasa sesak nafas yang teramat. Semestinya aku merindui insan yang begitu penting bagai permata dalam hidupku. Kesakitan melahirkan untuk hanya satu nyawa, hanya Allah sahaja yang tahu. Jasa dan pengorbanan yang tak mungkin dapat ku balas biar selautan emas permata.


sedang memotong kek yang comel..


dalam meniti usia yang semakin meningkat..


masing-masing khusyu' menikmati hidangan di depan mata..
PERSOALAN DAN RENUNGAN UNTUK DITELADANI BERSAMA

Menjadi persoalan tentang meraikan hari kelahiran dengan memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu “selamat hari jadi”?
               
Perkara ini datang bukan dari budaya Islam tetapi lahir daripada budaya barat.

Hadis Nabi Muhammad SAW yang membawa maksud :

Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia bukan dari golongan ku.

Jelas di sini bahawa merayakan hari kelahiran dengan meniupkan lilin itu bukan dari Agama Islam, malah ia dipraktikkan oleh masyarakat Kristian setiap kali mereka menyambut hari kelahiran mereka. Barang siapa yang menyambutnya dengan cara memasang lilin di atas kek dan menyanyikan lagu hari lahir adalah haram sebab bukanlah cara dan budaya Islam mengamalkannya begitu. 

Cara Islam menyambut hari kelahiran adalah dengan melaksanakan kenduri kesyukuran, membaca doa dan menjemput semua kaum kerabat dan sahabat-sahabat yang berdekatan dengan tujuan untuk bersilaturahim antara satu sama lain. Mudah-mudahan lebih mendapat keberkatan dan rahmat Ilahi.

KEJUTAN
Walau bagaimanapun, aku sangat-sangat berterima kasih buat sahabat dan roommate tersayang, Iyda Zynnirah, Hasmiena, Ekin, Yus, Kak Mira dan Hawa yang sanggup bersama-sama di hari yang penuh makna buat aku. Sekali lagi terima kasih untuk Kek Comel itu. Sedap. Terharu benar rasanya bersama kalian untuk kali terakhir di UKM. Seperti biasa, adik tersayang menjadi insan pertama yang mengucapkan hari lahir sekali gus mendoakan untuk aku sempena ulangtahun kelahiran. Dia tidak pernah lupa tarikh aku dilahirkan membuatkan aku berasa sebak dan dihargai. Terima kasih, adik. Terima kasih untuk semua yang mendoakan kebaikan untuk pacal yang hina ini. Mudah-mudahan Allah sahaja yang membalas jasa dan budi kalian. Insya-Allah :)

Yang Menghargai,

Pena Kiri