BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, January 28, 2012

Antara Sejarah dan Masa Depan



WALIMATUL URUS

Jangan disalah takrif wahai para pembaca yang budiman sekalian.

Walimatul Urus yang ditera, bukanlah merujuk kepada Sang Penulis. Musim cuti sekolah  sempena perayaan Tahun Baru Cina sekali gus cuti semester mahasiswa/i dimanfaatkan untuk mengadakan Walimatul Urus dan majlis kesyukuran. Suasana desa di saat ini tentunya penuh dengan anak-anak kecil. Bersama ibu dan ayah masing-masing. Ibu kota makin lenggang buat seketika. Hari berganti hari, aku penuhi dengan kenduri sanak-saudara dan sahabat handai. Tumpang gembira untuk mereka. Hari bahagia mereka menjelma jua, aku? Tak mengapa, lebih baik bersabar. 

Gigih berusaha untuk menyelesaikan apa yang dicita-citakan terlebih dahulu. 

Sabar itu kan, separuh daripada iman.

LAGI-LAGI NOVEL

Semakin ghairah aku meluangkan masa senggang bersama novel-novel yang dibeli.

Baru aku sedar, novelis Norhayati Berahim mempunyai penulisan yang cukup bagus tidak kira dari segi garapan, plot, mesej yang disampaikan serta gaya bahasa yang menarik membuatkan pembaca berasa begitu dekat dengan nukilan penulis. Tidak seperti sebilangan penulis yang hanya mengetengahkan unsur cinta semata-mata, beliau jelas memaparkan mesej tertentu untuk disampaikan kepada pembaca. Penulisan beliau turut menunjukkan beliau bukan sahaja seorang penulis biasa, malahan lahirnya seorang penulis yang berilmu menerusi fakta dalam penulisan beliau.

Teringin suatu saat, one fine day, aku nekad untuk menjadi seperti beliau. Insya-Allah jika ada rezeki.

BADAI SEMALAM

Bumi mana tidak ditimpa hujan.

Setiap yang bernama manusia, tetap diduga dengan ujian yang mampu diterima hamba-Nya. Apa yang membezakan mereka ialah bagaimana cara penerimaan ujian tersebut. Aku tidak terkecuali daripada golongan yang menerima dugaan Sang Pencipta. Ya, aku redha. Walau bagaimanapun, aku tetap mencari jalan untuk menyelesaikan masalah dan bebanan yang ditanggung selagi hayat dikandung badan. Siapa yang tahu, rahsia yang bermukim di hati. Siapa yang tahu, jerih payah yang aku lalui selama hampir 6 tahun lamanya ini. Siapa yang tahu, rindu yang tersadai di dasar hati selama tempoh itu. Siapa yang tahu, badai yang melandai sangat mendewasakan diri. Hanya Dia Yang Maha Mengetahui. Dalam tempoh 23 tahun, aku semakin kuat rupanya. Syukron, Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillahi rabbil ‘Alamin.

Semoga mendapat pengakhiran yang baik, husnul khatimah.

Insya-Allah, dengan izin.

Thursday, January 19, 2012

tinggal sejarah

Baucer Buku 1 Malaysia

Ada kelapangan antara Kertas, sempat lagi memborong buku dengan menggunakan baucer buku RM200. Beberapa novel dan buku keagamaan telah ditebus menggunakan baucer (RM100). Baucer buku masih berbaki RM100. Balik Kedah nanti, tebus di Hassani Bookstore pulak. :)

Selesai exam

Usai sudah peperiksaan semester ke-5 sebelum semester akhir menemuiku nanti. Pantas masa berlalu, detik dan ketika mencepatkan diri tanpa disedari. Lolos.
Pelbagai ceritera yang menarik perhatian aku, selaku penulis. Ya, ragam siswa dan siswi menggeletek hati, mencuit rasa. :)

Bermula dengan Kertas Psikolinguistik BM (3/1/12), agak gemuruh mungkin disebabkan Kertas pertama. Normal. Bukan sesuatu yang luar biasa. 

Kertas Sintaksis BM Lanjutan (5/1/12) membuat aku semakin gemuruh. Ini juga bukanlah sesuatu yang luar biasa kerana kurangnya kefahaman boleh menggugat result CGPS dan CGPA nanti. Walau bagaimanapun, group discussion bersama Nor Amina, Acik Ija, dan Syahid di samping bertemu En. Nasrun untuk mendapatkan penjelasan dengan lebih lanjut sangat membantu aku menjawab Kertas ini. Syukur, Alhamdulillah. Hanya ucapan terima kasih mampu dititip. Moga Allah sahaja membalas semua kebaikan kalian. Jazakallah Khair.

Kertas Linguistik Sejarah BM (10/1/12) tidak dapat diduga kerasa soalan berasaskan DATA. Mungkin 'tersangkut' di bahagian Esei. Tak sempat selesaikan dengan baik.

Kertas BM dalam Media Massa (12/1/12) memberi sedikit ruang untuk berasa lega, tapi bukan lega sepenuhnya selagi result tidak berada di tangan. Tak mahu membuat kesimpulan lagi.

Kertas Persoalan & Permasalahan BM (16/1/12) juga memberikan aku harapan.

Kertas Sejarah BM (18/1/12) memusingkan kepalaku 360 darjah. Aku tak betul-betul bersedia pun untuk Kertas ini. Apa tidaknya, katil roomate yang kosong hanya mengingatkan aku tentang home sweet home sahaja walaupun tiket pun belum dibeli.


Memetik kata-kata sendiri di laman sosial Facebook

Kempen 'Membaca Amalan Mulia' yg menjadi fenomena 'study week & minggu exam' bakal melabuhkan tirainya. Sana sini di kampus UKM, penuh dgn siswa/i yg mengamalkan minat membaca yg begitu mendalam x kira sama ada di fakulti, PTSL, kafe, dalam bus mahupun di bilik masing2 dalam beberapa minggu ini. Amalan ini patut diteruskan dari semasa ke semasa agar melahirkan mahasiswa berilmu. :)

Aku tersenyum sendiri melihat ragam masing-masing, termasuk aku. Gaya belajar di saat-saat akhir menjadi trend biasa selaku pelajar. Bagaimana tidaknya, pelajar semua sibuk dengan aktiviti kelab dan persatuan, facebook, assignment bagai cendawan tumbuh selepas hujan, dan macam-macam hal lagi. Hanya menjelang Study Week sahajalah masa yang wajar untuk ulangkaji nota dan sebagainya.

Seperti biasa, usai melunaskan hutang semester ini (selesai Exam), Kak Faizah pasti ada meluangkan masa bersama di kafe sebelum berpisah. 

Sayang akak, bagaikan kakak sendiri. 

Mudah-mudahan, untaian ukhwah hingga ke akhir hayat, malahan ke syurga, InsyaAllah.

Latihan Industri

Dalam kekalutan dan keghairahan menduduki peperiksaan, terselit khabar gembira mengenai tempat Latihan Industri yang dipohon. Alhamdulillah, ada rezeki. Mudah-mudahan memberi semangat dan ruang untuk masa hadapan. InsyaAllah, moga Allah berkati.

Perkampungan Sidang Redaksi Majalah Universiti

Sepatutnya aku berkampung di KIY untuk redaksi sepanjang cuti semester. Apakan daya, bersalah rasanya kalau tak balik home sweet home dahulu, mohon restu sebelum MENITI AWAN ke Bandung 12/2/2012 nanti. Apa salahnya, jenguk kampung halaman dan orang tua tersayang, itu pasti.

Latihan Ilmiah 

Kononnya, ingin siapkan Latihan Ilmiah di kampus sahaja. Lebih dekat membuat rujukan di Perpusatakaan Tun Sri Lanang (PTSL) UKM tercinta ini. Tak jugak. Alasannya, home sweet home lah. Tak Mengapa PTSL, jangan risau UKM, pulangnya tak lama, seminggu dua setelah melampias rindu di kampung, aku kembali ke sini home sweet home II :)


Semakin menghampiri

Rentetan dengan surat jawapan Latihan Industri daripada UTUSAN PUBLICATION SDN BHD, harapannya agar aku diberi peluang menggapai cita-cita dan impian menerusi pengalaman yang bakal dikutip. Selain menjadi seorang pendidik, ada sebuah cita-cita atau minat yang aku impikan selama ini, iaitu berkecimpung dalam dunia penulisan. Ada rezeki, insyaALLAH. Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Bukankah usaha itu tangga kejayaan?