BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, December 25, 2011

Airis Dania Arissa


Airis Dania Arissa, nama secomel wajah. Wajah suci anak kecil ini adalah anak mak saudara (adik ayah yang ke-8) yang ke-2 selepas Adan Danny Ana'qi. Maaf tak dapat pulang lagi untuk melihat bayi kecil ini. Kekangan masa benar-benar mencipta halangan untuk aku untuk pulang melihat. Alangkah sedih.

Hati teringat tapi tak dapat berbuat apa-apa dek kisah lalu. Aku ingin membawa diri untuk 'belajar' mengenal diri sendiri menjadi lebih dewasa. Aku di sini cuba bertapak di atas diri sendiri tanpa pergantungan kepada orang lain. Aku ingin buktikan. Diam aku bukan bermakna lupa. Walhal. diamku memberi mesej kepada di sana, untuk memahami jiwa anak yang begitu halus perasaannya. Malangnya, tak memahami rupanya. Tinggallah sendiri bersama lara nestapa yang bertandang di jiwa. Tawa yang terukir di bibir demi teman sekeliling sekali sekala memujuk hatiku sendiri. Harap teman-temanku benar-benar sahabat yang berada di waktu senang, di kala susah, menjadi penasihat di kala aku mengatur langkah pada jalan yang salah. Terima Kasih teman. Terima Kasih Sahabat. 

Maaf buat teman.Maaf buat sahabat andai diri ini tidak sempurna membuat hati dan jiwa kalian kurang enak atau terguris sanubari.

Sesekali rindu terasa. Sesekali tersiksa jiwa mengingatkan peristiwa itu. Aku bagai tidak memberi manfaat, maka aku tidak bercadang menambah beban mereka. Aku nekad. Sesekali aku tewas lagi, rindu tetap bermukim di hati. 

Mama, rindu benar kepada bait kata-kata nasihatmu itu. Mama, rindu benar kepada 'ambil berat'mu terhadap anakmu ini. Kini, tiada lagi bait-bait tersebut; tiada lagi orang yang benar-benar 'ambil berat' tentang diri ini. Teman-teman di sini sesekali menjadi tempat mengadu, melampias rasa yang terpendam. 

Oh, begitu menusuk kalbuku, ini.

Semoga dikau beradu damai di alam sana. Hanya doa dan ayat-ayat suci mampu kutitipkan.

Argh, begitu pedih sang hati menzahirkan rasa.

Cukup-cukuplah wahai sang hati.

Ingatlah Ya Rabbul Izzati sentiasa ada untuk hamba-hambanNya yang mengingati. 
Sesungguhnya, Engkaulah sebenar-benar tempat mengaduku.

0 comments: